منوی ناوبری برگه ها

جدید

مخالفتِ دکتر یدالله سحابی با اطلاعیه‌ی مطهری و بازرگان

درباره شریعتی
پوران شریعت‌رضوی

.

نام مقاله : مخالفتِ دکتر یدالله سحابی با اطلاعیه‌ی مطهری و بازرگان
نویسنده : پوران شریعت‌رضوی
موضوع : درباره‌ی اعلامیه ی بازرگان و مطهری
گروه‌بندی : موافقان _ تشریحی


مخالفتِ دکتر یدالله سحابی با اطلاعیه‌ی مطهری و بازرگان

نابه‌هنگام بودن این اطلاعیه، اثر بسیار بدی بر اذهان دانشجویان و جوانان گذاشته بود. من بعد از بازگشت به ایران اطلاعیه را دیدم. گفته می‌شد که آقای مهندس بازرگان از این اتفاق به شدت متاثر شده بودند ایشان پس از چندی توسط فرزند محترمشان آقای مهندس عبدالعلی بازرگان از استاد محمدتقی شریعتی و من دعوت به عمل آوردند که به منزل ایشان برویم. آن شب ما به اتفاق آقای مهندس عبدالعلی به خانه آقای مهندس مهدی بازرگان رفتیم و تا ساعت ۱۲ شب ایشان به شرح و توضیح چگونگی نوشتن آن اطلاعیه و پخش آن پرداختند. و کمال تاسف و اندوه خود را از انجام چنین عملی ابراز داشتند.

آقای مهندس مهدی بازرگان آن شب فرمودند:

“… من علی را بیش‌تر از بسیاری از همرزمان‌ام قبول دارم، و در این اطلاعیه هم قصد نقد اندیشه‌های اسلامی وی را نداشته‌ام. هنگامی که به اتفاق آقای مطهری مشغول نگارش این مطلب بودیم صحبت از اشتباهات اصولی و فراوان نبود این کلمات بعداً و بدون اطلاع بنده در متن اضافه شده است . پس از چاپ این اطلاعیه تین چند از آقایان دلسوز و آشنا به مسائل روز۱ به عنوان اعتراض ابتدا اطلاعیه را به دفتر کار آقای دکتر یداله حسابی و سایر دوستان می‌برند. آن موقع من در دفتر کارم نبودم. آقای دکتر یداله حسابی به محض این‌که آن اطلاعیه را مطالعه می‌کنند بی‌ درنگ با من تلفنی تماس گرفتند و سوال کردند آیا این حقیقت دارد؟ شما چنین مطلبی را نوشته و تایید می‌کنید امضای خودتان است؟ من در جواب گفتم بلی، نگرانی شما از چیست؟ پرسیدند آیا خودتان اطلاعیه را پس ازانتشار خوانده اید؟گفتم نه! پرسیدند پس این تعبیر اشتباهات اصولی و فراوان یعنی چه؟ و من که در جریان اضافه شدن این کلمات در اطلاعیه مشترکی که با آقای استاد مطهری نوشته شده بود نبودم اظهار بی‌ اطلاعی کردم و تصریح کردم حتماً خود آقای مطهری این کلمات را پس از نوشته شدن متن اصلی اضافه کرده‌اند.۲
 
آقای دکتر یداله سحابی با تاسف و غمی که در صدایشان پیدا بود گفتند شما بهتر است مجدداً مطالبی بر رد نامه اول از قول خودتان بنویسید و منتشر کنید. چون پخش این اطلاعیه موجب رنجش خاطر دانشجویان داخل و خارج از کشور می‌شود و این مطالب نظر آنان را نسبت به شما تغییر می‌دهد و بی‌ اعتماد می‌گردند….”

طبق پیش‌بینی مرحوم دکتر یداله سحابی، دانشجویان مسلمان کالیفرنیا با نوشتن نامه‌ای به مهندس بازرگان ضمن ابراز نارضایتی از نوشتن این اطلاعیه، به استاد مطهری هم به شدت حمله کرده بودند:

متن سند ساواک : تایپ نشده است.

پاورقی :

۱. بر طبق خاطرات آقای سید محمد مهدی جعفری افراد مزبور عبارت بودند از آقایان دکتر حبیب اله پیمان، میرحسین موسوی، دکتر فریدون سحابی، محمد بسته نگار و خود آقای جعفری. نگاه کنید به: شریعتی آن گونه که من شناختم / ص ۷۵

۲. نگاه کنید به توضیحات ساواک در کتاب استاد شهید به روایت اسناد / ص ۲۹۲ـ۲۹۳
 
 
برگرفته از کتاب “طرحی از یک زندگی” / جلد دوم / ص ۲۹۹


تاریخ انتشار : چاپ اول / ۱۳۸۳
منبع : سایت نیمه‌حرف

ویرایش : شروین ۰ بارedit


.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهارده =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.