انتقادِ استاد مطهری بر مقایسهکنندگانِ سیدجمال و شریعتی
موج فراگیر و تاثیرگذار شریعتی در جامعه ایران و بهویژه محافل مذهبی آن چنان زیاد بود که برخی از محققان و پژوهشگران مذهبی کار او را از حیث آگاهیبخشی و رهاییگریی جامعه و مردم از چنگ خرافات و عقبماندگیهای ذهنی و معرفتی و مسائل دست و پاگیر مذهب قشری و آیینی که به نام دین تبلیغ و ترویج میشد با کار سید جمال و اقبال لاهوری مقایسه میکردند.
آقای سیدمحمدمهدی جعفری که جزو نخستین پژوهشگرانی بود که دکتر شریعتی را با سیدجمال و اقبال مقایسه کرده بود و اندیشههای شریعتی را در راستای برپایی “رنسانس اسلامی” میدانست، از سوی مرحوم مطهری مورد انتقاد واقع شده، و آن مرحوم واکنش خود را در قبال ابراز چنین نظریاتی خطاب به آیتالله خمینی نشان میدهد:
آقای جعفری میگوید:
مرحوم مطهری به دنبال مخالفتها و انتقادات علیه دکتر شریعتی تا بدانجا پیش میرود که در همان نامه به ایتالله خمینی سفر آخرین شریعتی را به خارج که بر اثر فشارهای عدیده روحی و روانی و توطئههای ساواک و رژیم پهلوی سرانجام به شهادت وی منجر میشود ناشی از توطئه و ماموریتی میداند که شریعتی میخواست آن را دنبال کند و خدا میداند که اگر خداوند از باب و یمکرون و یمکروالله و الله خیرالماکرین در کمین او نبود او در ماموریت خارجش چه بر اسلام و روحانیت میآورد. فاعتبروا یا اولی الابصار!
۱. سیری در زندگانی استاد مطهری صص ۸۲ و ۸۳
۲. این پاورقی تایپ نشده است.
۳. شریعتی آنگونه که من او را شناختم / ص ۷۸
برگرفته از کتاب “طرحی از یک زندگی” / جلد دوم / ص ۳۱۱