منوی ناوبری برگه ها

جدید

جزئی از جنبشِ تحول‌خواه و اصلاح‌طلبِ ایران هستیم

احسان شریعتی
احسان شریعتی، روشنفکر نوگرای ملی ـ مذهبی

.

نام مصاحبه : جزئی از جنبشِ تحول‌خواه و اصلاح‌طلبِ ایران هستیم
مصاحبه با : احسان شریعتی
مصاحبه‌کننده : مجید خرمی
موضوع : ــــــــــ
نامِ دیگرِ مقاله : اگر شریعتی بود، اصلاحگر باقی می‌ماند


مقدمه :

مجید خرمی / اترک : چندی پیش خراسان شمالی و شهر بجنورد میزبان دکتر احسان شریعتی یادگار استاد بزرگ مرحوم دکتر علی شریعتی بود . از ایشان که به دعوت جمعی از اصلاح‌طلبان به این شهر سفر کرده بودند دعوت کردیم تا مصاحبه کوتاهی را با وی در دفتر نشریه در بجنورد داشته باشیم که آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل این گفتگوی کوتاه می‌باشد .

مصاحبه :
س : آقای دکتر از این‌که دعوت را پذیرفتید سپاسگزاریم و با توجه به کوتاهی وقت شما به سراغ اصل مطلب از سئوالاتم می‌روم . این روزها در حال و هوای سالروز انقلاب اسلامی و سی امین سالگرد آن می‌باشیم . پدر شما را معلم انقلاب نام نهادند و به جد می‌توان گفت درگذشت ایشان و شایعات پیرامون آن باعث شد که یک تحرک اساسی در انقلاب رخ دهد و آن موقع شما ۱۶ سال سن داشتید و در امریکا بودید، خوش حال می‌شوم کمی از آن روزها به ما بگوئید؟

ج : بله درست می‌فرمائید در آن زمان مرحوم دکتر شریعتی صلاح دانستند که با توجه به موقعیت زمان ما به خارج از کشور برای ادامه تحصیل برویم و در زمان شهادت ایشان من در امریکا بودم و در حال تحصیل . در روز شهادت من در سمینار انجمن اسلامی دانشجویان امریکا در سن خوزه بودم، به من گفتند مشکلی ایجاد شده است باید به تگزاس بروی و من به آنجا و به منزل برادر آقای هاشمی رفسنجانی رفتم و دکتر ابراهیم یزدی آنجا تشریف داشتند و به من گفتند که مشکلی برای پدر شما ایجاد شده است و ژنرالی از سوی شاه فرستاده شده تا آنجا نقش‌آفرینی کند و دکتر را به ایران منتقل کند و برای جلوگیری از این حادثه باید شما سریعا به لندن بروید . من اول به نیویورک رفتم و بعد راهی لندن شدم . در آنجا فهمیدیم که کار تمام شده و ایشان از میان ما رفته‌اند و در آنجا یک وکیل گرفتم . با توجه به این‌که روابط حسنه میان ایران و انگلیس حاکم بود، بعید نبود با این‌که ما مدعی بودیم یک ترور سیاسی رخ داده است ایشان را به ایران منتقل کنند و بدون سروصدا تدفین نمایند ولی ما مقاومت کردیم و قرار شد جسد به‌صورتِ امانت به سوریه فرستاده شود و باقی قضایا را همه می‌دانند که در ایران یک شور عظیم پس از رحلت ایشان شکل گرفت .

س : خوب از این موضوع که بگذریم، کم‌کم در ایران زمان پیشروی و انقلاب رخ داد . پس از چند سال به ناگاه مقاومت‌های زیادی در مقابل اندیشه‌های دکتر شکل گرفت و باقی قضایا …

ج :بله در سال شصت بود که ما می‌خواستیم مثل هر سال در زمین چمن دانشگاه مراسم برای بزرگ داشت ایشان برگزار کنیم که مخالفت شد و ما مراسم را در خانه برگزار کردیم و من و استاد محمد تقی شریعتی سخنرانی کردیم و در آن مراسم حوادثی رخ داد که ما فهمیدیم دارد یکسری مخالفت‌ها صورت می‌گیرد و کانون نشر اندیشه‌های شریعتی و نشریه ارشاد تعطیل شدند . عده‌ای معتقد بودند دوران انقلاب تمام شده و حال در دوره ثبات نیاز نیست اندیشه‌های انقلاب ترویج شود و بالطبع با توجه به شرایط دیگر ما نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم و راهی خارج از کشور شدیم تا دهه هفتاد که گشایشی رخ داد و اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه دکتر دوباره مطرح شد .

س : شما رسیدید به دهه هفتاد و احتمالاً منظورتان دوم خرداد ۷۶ است . من در آن سال‌ها ۱۳ سال داشتم و یادم هست اولین آثاری را که برای مطالعه انتخاب کردم، آثار دکتر شریعتی بود . با این‌که سن‌ام خیلی کم بود به سمت آثار ایشان گرایش یافتم و خیلی از بچه‌ها آن سال‌ها مثل من بودند و مطالعه آثار ایشان در بین نسل جوان و نوجوان خیلی رونق گرفته بود ولی امروز به نظر می‌رسد که این مطالعه خیلی کم شده است . یعنی من فکر می‌کنم که بچه‌های متولد سال هفتاد به بعد خیلی کم‌تر به سمت آثار دکتر شریعتی می‌روند، نظر شما چیست؟

ج :نه من به این شکل که شما می‌گوئید موافق نیستم . آثار دکتر شریعتی چه قبل و چه بعد از انقلاب تا امروز همواره مورد توجه همه نسل‌ها بوده است، من قبول دارم که در بین متولدین سال هفتاد به بعد کم‌تر شده است که البته به‌صورتِ کلی مطالعه در بین متولدین این سال‌ها کم شده است و مخصوص آثار مرحوم دکتر شریعتی نیست، ولی شما ببینید این تعداد زیاد پیام‌های کوتاهی که از طریق تلفن‌های همراه ارسال می‌شود یا مثلاً بحث‌های اینترنتی در مورد جلات دکتر شریعتی که مثلاً من خودم شاهد یک بحث اینترنتی میان جوانان در مورد جمله : “دوست داشتن از عشق برتر است” دکتر شریعتی بودم و حداقل در مورد کویریات دکتر شریعتی مطالعات زیاد انجام می‌شود و البته ما هم به دنبالِ انتشار آثار دکتر به‌صورتِ یک دی وی دی هستیم تا در دهکده جهانی نسل جدید با امکانات جدید به مطالعه بپردازیم و از سوی دیگر آثار دکتر را بر روی سایت اینترنتی به نام ایشان منتشر کنیم که می‌تواند راهکاری برای مطالعه جوانان و همه مردم در دنیای مجازی باشد .

س : آقای دکتر شما گفتید که از سال ۷۶ با ایجاد یک تحول دوباره آثار دکتر بیش‌تر مطرح شد و فضا بازتر شد . شما از نظر سیاسی خود را در کدام جبهه سیاسی در ایران می‌پندارید؟

ج : ما دنبال کار سیاسی نیستیم و اصولا روشنفکر لازم نیست در عرصه کسب قدرت تلاش کنند ولی به دور از این‌که بخواهیم از یک شخص خاص حمایت کنیم، جزئی از جریان تحول‌خواه و اصلاح‌طلب هستیم که در درون ایران فعالیت می‌کنیم و معتقدیم که امروز راهی نداریم جز این‌که روشنفکران ایران با تمام نیروهای خود با یک روش معقول و سنجیده به دنبال یک اصلاح باشند .

س : فکر می‌کنید اگر مرحوم دکتر امروز زنده بودند در کدام طرف ماجرا قرار می‌گرفتند؟ آیا خانه‌نشین بودند، یا در عرصه فعال بودند؟

ج : دکتر شریعتی یا اصلاً نبود و یا اگر بود قطعا در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی شدیداً فعال بود . ایشان قطعا مسئولیت و یا پستی نداشتند و به وظیفه خود به‌عنوانِ یک روشنفکر عمل می‌کردند و در فضای سیاسی و اجتماعی از انحراف‌ها از مسیر انقلاب جلوگیری می‌کردند . تلاش می‌کردند انقلاب در مسیر اندیشه‌های ابتدایی‌اش باشد و به اهداف‌اش برسد و ایشان همواره یک اصلاح‌گر باقی می‌ماندند.

س : با توجه به این‌که وقت‌تان محدود است از این‌که در این گفتگو شرکت کردید از شما سپاسگزارم.

ج : من هم از شما و سایر نشریات اصلاح‌طلب که به ما فرصت می‌دهند کمی در مورد دکتر شریعتی سخن بگوئیم سپاسگزارم.


تاریخ انتشار : ۵ / اسفند / ۱۳۸۷
منبع : هفته‌نامه اترک / شماره ۱۳۰

ویرایش : ۰ بار / شروین / ایندیزاینedit


.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 13 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.