منوی ناوبری برگه ها

جدید

انتشارِ نرم‌افزارِ جدیدِ مجموعه آثار

احسان شریعتی
احسان شریعتی، روشنفکر نوگرای ملی ـ مذهبی

.

نام مصاحبه : انتشارِ نرم‌افزارِ جدیدِ مجموعه آثار
مصاحبه با : احسان شریعتی
مصاحبه‌کننده : بنیادِ فرهنگی‌ی دکتر شریعتی
موضوع : انتشارِ نرم‌افزارِ جدیدِ مجموعه آثارِ دیجیتال دکتر علی شریعتی از سوی “بنیادِ شریعتی”


س ۱ : لطفاً کمی درباره ی سابقه تولید این نرم افزار توضیح دهید.

ج : مدت‌ها بود که دوستداران (و ناقدان) افکار دکتر شریعتی در آرزوی نرم افزاری بودند که تمامی آثار او را بصورت یکجا و سریع در دسترشان قرار دهد. تا بتوانند نه تنها به یک منبع پژوهشی معتبر تکیه کنند بلکه مهمتر، به کمک این بانک اطلاعاتی بتوانند منحنی تاریخی تحول آراء او را در دوره های پنجگانه زندگی و تلاش های او ترسیم کنند؛ و از سنخ شفاهی یا کتبی بودن اثر، از ژانر کویریاتی، اجتماعیاتی یا اسلامیاتی بودن آن، و از تاریخ خلق اثر مطلع شوند.

هم زمان با سی و یکمین سالگرد شهادت دکتر، “بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی”، به مدیریتِ دکتر پوران شریعت رضوی، این پروژه را آغاز کرد. کار سنگینی که لازمه اش تایپ دوباره ی کلیه آثار شریعتی بالغ بر 36 جلد مجموعه آثار، حدوداً معادل 16 هزار صفحه بود. نمونه خوانی دوباره، ویراستاری، شناسنامه دار کردن کلیه آثار گفتاری و نوشتاری شریعتی، تقسیم بندی این آثار بر اساس همان تقسیم بندی شریعتی: «کویریات، اسلامیات، اجتماعیات»، مقدمات نرم افزاری کردن این آثار بود. مقدماتی که حدوداً دو سال به طول انجامید. در مرحله بعدی تولید نرم افزار بود با امکان جستجو در کلیه این 16 هزار صفحه. این مرحله بیشتر از آنچه در آغاز تصور می شد به طول انجامید و عملاً در دو مرحله انجام گرفت. سال گذشته مرحله اول کار به اتمام رسید. اما لزوم طراحی جدید با دینامیزمی بیشتر و تجدید نظر در گرافیک نرم افزار، انتشار نهایی را چند ماهی به تاخیر انداخت.

س ۲ : تمایزش با نمونه های موجود در بازارچیست؟

ج : تفاوت آن با نمونه‌های موجود در بازار این است که هیچ نرم افزاری از آثار شریعتی، بویژه با قابلیت جستجو در کل آثار، در بازار وجود نداشت. دیگر اینکه تولیدات موجود در بازار هیچ کدام آثار کامل نیستند و غالباً آنچه که هست به صورت پی دی اف است و در بهترین حالت گزیده‌هایی از آثار اند.

س ۳ : اصالت و غنای نرم افزار (زیر نظارت خانواده – کلیه آثار- ) در چیست؟

ج : اصالت این کار در این است که کلیه آثار دکتر شریعتی تحت نظارت خانواده و بنیاد فرهنگی شریعتی تنظیم شده است. و غنای آن این که علاوه بر مجموعه آثار کتبی، بتدریج در برگیرنده ی کلیه آثار صوتی، تصاویر، دستنوشته ها و اسناد و …، مربوط به شریعتی خواهد شد، بنحوی که در آغاز با تهیه ی یک دی-وی-دی کل آثار شریعتی را در دست خواهند داشت. و در نهایت، بصورت روی خط اینترنتی قابل دانلود و دست یابی خواهد شد.

س ۴ : دورنمای فعالیتهای بعدی بنیاد در این راستا کدام است؟

ج : کلیه سخنرانی های شریعتی در حال حاضر در دست پاکسازی و بازسازی اند و امیدواریم در آینده بتوانیم سی-دی صوتی آثار او را نیز منتشر کنیم.

می دانید که بنیاد در سال گذشته اقدام نموده به انتشار دوباره ویراسته ی “گزیده آثار” برای دست یابی همگان به هر عنوان؛ گام بعدی “منتخب آثار” خواهد بود؛ و در نهایت، انتشار “مجموعه کامل آثار” بصورت کاغذی و با ویراستاری دقیق و آوردن پاورقی های توضیحی و …، در دستور کار است. همزمان با انجام و اتمام این برنامه، کار ترجمه ی آثار به زبان های اصلی دنیا پیگیری می شوند.

س ۵ : و روش های تهیه آن؟

ج : در کتابفروشی های شهر کتاب، و همه ی انتشاراتی که آثار شریعتی را پخش می کنند. هم‌چنین می توان با این شماره تماس گرفت : ۲۲ ۲۳ ۲۷ ۲۹


تاریخ انتشار: ۱۳ / تیر / ۱۳۹۰
منبع : فیس‌بوک احسان شریعتی

ویرایش : شروین ۰ بارedit


.

Print Friendly, PDF & Email

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.